Op donderdag 10 december vond hét Vastgoedsymposium 2009 plaats in het NEMO Amsterdam. In het filmtheater waren er over de dag verspreid 9 sprekers en één dagvoorzitter die een presentatie hadden over hun visie op de herontwikkeling van stationslocaties: succesvol samenwerken. De aanleiding van het onderwerp is allereerst de integrale aanpak van vele stations in Nederland en daaraan verwante stagnatie van veel van deze processen.

De dagvoorzitter Gert-Joost Peek openende de dag met een betoog over de punten waarom het integraal ontwikkelen van een station noodzakelijk is. Daarna vervolgde hij zijn bijdrage over knelpunten in de samenwerking. Belangrijke conclusie is met name dat als een stad haar stationsgebied herontwikkeld, dan gebeurt dit maar een keer in de tientallen jaren. Het is nieuw en veel projectmedewerkers zijn onevaren in de processen van een stationsgebied.

Het ochtendprogramma was opgebouwd met de actoren in het proces van de herontwikkeling. Allereerst werd Mattie Busch aan het woord gelaten namens het ministerie van VROM. In zijn verhaal ging hij onder andere in op de verhoudingen tussen ministeries, beleid vanuit de overheid en de coördinerende rol van VROM. Vervolgens kwam Hedzer Pathuis van de gemeente Utrecht vertellen over de rol van de gemeente Utrecht in het herontwikkelingsproces, de toekomstplannen en het verleden. Barend Kuenen van NS Poort gaf met zijn bijdrage de (toekomst) visie van NS Poort. Daarnaast verklaarde hij hoe NS Poort denkt in beleggingswaarde. Als er een groot kantoor wordt ontwikkeld op het station kan dit positieve invloed hebben op het lokale OV-netwerk. Een beter lokaal OV-netwerk verhoogt zowel de waarde van het vastgoed als het vervoer per trein. De presentatie van Ballast Nedam stond centraal bij de herontwikkeling van spoorzone Delft. Het spoor komt in een tunnel en hiermee wordt de bestaande scheiding in de binnenstad opgeheven.

Na een heerlijke lunch vervolgde het middagprogramma. Deze richtte zich op de advieskant van de processen. Doordat de opgaven complex zijn wordt er veel externe kennis ingekocht die inmiddels hun eigen idee hebben over een mogelijke oplossing. De bijdrage van Fred Hobma (TU Delft) richtte zich op enkele kernvragen vragen waaronder `wat is succes´ en `hoe moet dit succes gemeten worden´. Christiaan Deters van Procap deelde zijn ervaringen op de werkvloer bij stationsgebied Arnhem. Volgens Christiaan is het moeilijk samenwerken bij de herontwikkeling van een stationsgebied juist omdat er zoveel partijen met zoveel belangen en ambities zijn. Peter van Bosse (Fakton) presenteerde zijn metafoor voor de samenwerkende partijen: verliefd, verloofd en getrouwd. Hij benadrukte dat als partijen succesvol willen samenwerken de partijen en projectmedewerkers `verliefd` moeten worden. Ernst van der Leij van Brink Groep presenteerde over de case waarbij hij werkzaam is. Spoorzone Tilburg heeft ervoor gekozen om in een vroeg stadium een partij aan te besteden en met deze partij samen het gebied te herontwikkelen.

Conclusie van de dag was dat er meer energie en tijd gestopt moet worden in de samenwerking. Partijen en projectmedewerkers moeten elkaar leren kennen; ‘verliefd worden’. Middelen om dit in de toekomst te bevorderen waren onder andere meer aandacht op de studie´s en meer vrouwen werkzaam in het samenwerkingsproces van de gebiedsontwikkelingen.

Het laatste onderdeel van de dag was de uitreiking van de Continu Engineering Vastgoedaward 2009. Wabe van Enk, de hoofdredacteur van PropertyNL, was verantwoodelijk voor de jurering. Het winnende essay op de stelling “de herontwikkeling van de stationslocaties moet worden gecoördineerd door de overheid” is van Sander van Lent (25), student bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. Met zijn essay ‘Integrale stationsontwikkeling door proactieve samenwerking’ won hij een geldbedrag van €700,- en een publicatie in de PropertyNL.